Pozycjonowanie stron internetowych w roku 2000 wyglądało znacznie inaczej niż dzisiaj. W tamtych czasach algorytmy wyszukiwarek były znacznie prostsze i opierały się głównie na analizie tekstu i metadanych. Optymalizacja strony polegała przede wszystkim na umieszczeniu odpowiedniej ilości słów kluczowych w treści i tagach meta, a także na tworzeniu linków wewnętrznych i zewnętrznych.

W tamtych czasach nie było jeszcze tak rozpowszechnionej praktyki kupowania linków, a SEO było wciąż relatywnie nową dziedziną, z której korzystało niewielu specjalistów. Wprowadzenie nowych technik optymalizacyjnych, takich jak link building, było bardzo skuteczne w uzyskiwaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

W tamtych czasach także Google, dzisiaj najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, dopiero raczkowało. Liderem na rynku były wówczas wyszukiwarki jak AltaVista, Yahoo czy Lycos.

Mimo to, już wtedy istniała potrzeba optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, ze względu na konkurencję o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i rosnące znaczenie wyszukiwarek jako źródła ruchu na stronach internetowych. Jednakże metody pozycjonowania stosowane w 2000 roku były znacznie prostsze niż dzisiaj i były w stanie zapewnić wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż dziś.